Taitaa tulla kesä

Tänään paistaa aurinko, eilen tuprutteli lunta. Ilma tuntuu hieman lämpimämmältä, mutta kesäkelejä vielä saadaan vartoa tovi.

Olin eilen Ruissalossa Lipoödeema-seminaarissa. Lipoödeema on kivulias rasvasairaus. Siihen liittyy yleensä joko toisen tai molempien alaraajojen, sekä lantion alueen poikkeuksellisen voimakas turvotus. Lipoödeema on harvinainen sairaus, eikä sillä ole vielä omaa tautiluokitusta ( ICD-koodia ). Sairauden harvinaisuuden vuoksi lääkäreiden tietoisuus kyseisestä taudista on puutteellinen. Sairastuneet kokevatkin useasti vähättelyä vastaanotolle mennessään ja yleisimmät hoito-ohjeet liittyvätkin laihduttamiseen ja ruokavalion tarkistamiseen.

Lipoödeemaan ei ole parantavaa hoitoa. Lymfaterapialla, pinnallisella fasciakäsittelyllä, LPG-hoidolla ja kompressiottuotteilla ( tukisukat, bermudat, sidokset, ymv. ) saadaan kipuja lievitettyä ja tilannetta hallittua. Rasvaimua käytetään etenkin Saksassa aktiivisesti, mutta Suomessa julkisen puolen resurssit tämän hoidon käyttämiseksi ovat rajalliset.

Jälleen totesin tyytyväisenä, että FysioPeimarissa on ajanmukaiset menetelmät saada tämänkin asiakasryhmän terapiasta tuloksellista.

Uusi vuosi ja uudet kujeet

Taas ollaan uuden vuoden alussa ja suunta kohti valoisampaa aikaa on käsillä. Tuntuu, että kaikilla muillakin on innostusta suunnitella uutta ja tehdä juttuja porukalla.

Tästä hyvä esimerkki, oli eilinen iloisten paimiolaisten yrittäjänaisten PhysioPilates-ryhmä. Yhteinen huoli pienyrittäjän jaksamisesta oli varmastikin yksi käynnistävä tekijä hyvinvointiryhmän kokoon kutsumiselle.

Täällä Paimiossa meillä on ammattitaitoa ja pieniä erikoisliikkeitä moneen tarpeeseen. Löytyy ihana kenkäkauppa, oma suutari, valokuvaaja, vaatealan yrityksiä, kampaamoita, toimintaterapiaa ja neuropsykiatrista kuntoutusta, fysioterapiaa, kirjanpito- ja tilitoimistoyrityksiä, sekä lukuisia muita yrityksiä. Toivottavasti paimiolaiset huomaavat oman paikkakuntamme laaja-alaisen tarjonnan eivätkä lähde “merta edemmäs kalaan”.

FysioPeimarissa on uutta innostusta, minkä toi mukanaan tuo LPG-laite. Hoitotulokset ovat olleet todella positiivisia ja asiakkaiden kokemukset pelkästään myönteisiä. PhysioPilates-ryhmät ovat myöskin käynnistyneet ja innostuneet jumppaajat ovat lähteneet motivoituneesti mukaan uuteen kauteen.

Mikäs tässä on töitä tehdessä. Mukavan työporukan, innostuneiden asiakkaiden ja yrittäjäyhteistyön kautta tulosta syntyy. Hyvää alkanutta vuotta kaikille.

Talvea odotellessa

Meni kesä ja meni syksykin. Ollaan lokakuun lopussa ja paljon on ehtinyt tapahtua niin yksityiselämässä kuin työelämässä.

Kelan kilpailutukset ovat puhututtaneet itseni kaltaisia pienyrittäjiä ( ja vähän isompiakin ) viime keväästä asti. Lopputulokset olivat järisyttäviä ja moni kolleega jäi ilman sopimuksia. Itsekin jännitin loppuun asti, mutta onneksi saimme sopimukset niin fysioterapian kuin allasterapiankin osalta. Kelan vaikeavammaisten kuntoutus FysioPeimarissa siis jatkuu.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan, sitä emme vielä tiedä. Tuskin tietää kukaan muukaan…sotea odotellessa. Eipä murehdita kuitenkaan, vaan nautitaan kirpakoista pakkaskeleistä ja kerätään energiaa, sekä hyvää oloa talvea varten.

Neurologisten oireiden fysioterapia

Tänä päivänä terveysteknologian sovelluksiin pohjautuva neurologisten oireiden fysioterapia on mediassa vahvasti läsnä. Kävelyä harjoitetaan mm. "robotiikkaa" hyödyntäen ja yläraajaa stimuloimalla aivoja erityisen laitteiston avulla. Myös useita toistoja ja harjoituksia  sisältävä "kokopäivätreenaus" on ollut saanut kuuluisuutta viime vuosina.